Game Muziek

GreenCouch heeft veel ervaring op het gebied van zogeheten 'non-lineaire muziek' toepassingen. Met name voor Game Muziek is dit een waardevol gegeven.

In Games is het van tevoren vaak niet bekend hoe het verhaal zich precies zal afspelen, hoe snel de speler door een level gaat of op welke manier de speler zich door de spelwereld begeeft. Dit kan de 'game-play variabele' genoemd worden.
De intensiteit van de muziek, of hetgeen de muziek zou moeten uitbeelden bij een bepaalde 'variabele', zou idealiter aangepast moeten kunnen worden tijdens de game. Op die manier wordt de speel-ervaring vergroot en kan de speler een grotere mate van 'immersie' ervaren.

Door zich vanaf 2007 (tijdens de opleiding aan de faculteit Kunst, Media en Technologie) al bezig te houden met deze onderwerpen, hebben de componisten van GreenCouch veel positieve ervaring opgedaan met verschillende systemen die responsieve muziek mogelijk maken. De muziek kan dan als het ware het spel-verloop volgen.
Door deze expertise wordt GreenCouch vaak benaderd voor advies, muziekontwerp en composities bij projecten waar een adaptieve muzieklaag gewenst is. Dit betreft met name games, maar ook kunst-installaties, web-projecten en interactieve installaties.

Enkele van de verschillende non-lineaire muziek strategieën waar GreenCouch mee bekend is en music-engines voor in huis heeft, worden uitgelegd op de hier volgende pagina's.