Overige

Er bestaan nog andere strategieën voor non-lineaire muziek en natuurlijk hybrides van verschillende methodes. In dat kader dienen "soundscapes" en "stingers" voor de volledigheid genoemd te worden.

Soundscapes worden tegenwoordig vaak in non-lineaire media verwerkt, waarbij de klank gegenereerd en gewijzigd kan worden naar aanleiding van veranderende variabelen. Er kan dan ook gedacht worden aan bijvoorbeeld 'filterinstellingen' welke gewijzigd worden in de tijd, afhankelijk van de variabelen.

In andere gevallen worden juist klanklagen met een verschillende tijdsduur met elkaar gecombineerd, waardoor er toch langere variatie van het klinkende resultaat mogelijk is met slechts beperkt materiaal. Daarbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld 3 loops van resp. 3, 5 en 7 secondes. De eerstvolgende letterlijke herhaling van het klinkende resultaat vindt dan pas plaats na 105 secondes. Gezien de meerdere geluidssporen welke tegelijk kunnen spelen is deze methode technisch vergelijkbaar met verticale reorkestratie.

In hoeverre er bij soundscapes gesproken kan worden over 'muziek' valt buiten de discussie van deze exegesis, maar dat het als algeheel sfeerverhogende en immersieve functie ingezet wordt is duidelijk (Myst, Spore, Manhunt). In sommige gevallen wordt bij soundscapes ook over 'generatieve' muziek gesproken, maar gezien het gebrek aan 'noten' in deze methode valt het buiten de definitie zoals gehanteerd in deze exegesis.

Stingers zijn een apart soort, korte, audio- of muziek-fragmenten, welke met name worden gebruikt om overgangen in narratief of omgeving aan te geven. Ze worden echter ook vaak gebruikt om muzikale overgangen te maskeren of sneller te kunnen laten verlopen zoals in Hellgate London.

In lineaire media, zoals talkshows, TV-series en/of films zijn stingers met name bekend van overgangen van scènes.